
מושבי בטיחות שעברו את "מבחן הפלוס" מבטיחים שהילד שלכם לא ייחשף לכוחות הרסניים שעלולים לסכן חיים בזמן תאונה חזיתית. שבדיה היא המובילה בעולם בתחום בטיחות הילדים ברכב, ולכן אין זה מפתיע ש"מבחן הפלוס" הוא תקן שבדי.
מושבי הבטיחות של חברת Axkid המשווקים בישראל שעברו את "מבחן הפלוס" ומיועדים לילדים בגובה של עד 125 ס"מ הם: One+ 2, Minikid 4, ו-Spinkid.

טומי פטרסון, ראש מעבדת הריסוק במכון המחקר VTI בעיר לינשפינג, יצר את התקן הזה בשנת 2009. בניגוד למבחני ריסוק אחרים באירופה, תקן ה-Plus Test מבטיח שמושב הבטיחות מגן על צוואר הילד מכוחות חזקים במיוחד בזמן תאונה.
מבחן זה הוא מבחן משלים של מכון VTI, המכון הלאומי השוודי לחקר דרכים ותחבורה, והוא מיועד למושבי בטיחות המיוצרים עבור השוק האירופי. מושבי בטיחות שעברו את "מבחן הפלוס" (Plus Test) יכולים לקבל אישור בשתי קטגוריות:
עד 18 ק"ג (למושבי בטיחות עם חיבור ISOFIX).
עד 25 ק"ג (למושבי בטיחות עם חיבור לחגורת בטיחות).

לאחר מחקר מעמיק של תאונות אמיתיות שבהן ילדים נפצעו קשה בצוואר ובראש, הוחלט להגביל את העומס המותר על הצוואר והראש לסף נמוך יותר כקריטריון בטיחותי מרכזי.
"מבחן הפלוס" (Plus Test) הוא מבחן הריסוק המחמיר ביותר בעולם כיום, והיחיד שמבטיח שהילד שלכם לא ייחשף לכוחות מוגזמים על הצוואר שעלולים לסכן את חייו בזמן תאונה. המבחן מבוסס על הידיעה שילד לא יכול לעמוד במאמץ צווארי גדול מ-130 ק"ג, ולכן הוא קובע גבול עליון מחמיר של 122 ק"ג.

להלן שלושת הגורמים שהופכים את "מבחן הפלוס" למבחן קשה במיוחד:
1. מהירות גבוהה יותר.
המבחן מתבצע במהירות של 56 קמ"ש, לעומת 50 קמ"ש בלבד במבחנים האירופיים המקובלים (ECE R44 ו-UN-ECE R129, המכונה גם i-Size).
2. מרחק בלימה קצר מאוד.
מרחק הבלימה במבחן זה קצר במיוחד, מה שהופך את עוצמת הפגיעה במושב הבטיחות לחזקה בהרבה. ככל שמרחק הבלימה קצר יותר, כך התאוטה גדולה יותר והכוחות הפועלים בזמן הפגיעה חזקים יותר.
3. מדידת הכוחות על צוואר בובת הריסוק באמצעות חיישנים.
כדי להפוך את המבחן למאתגר עוד יותר, לא רק שהמהירות גבוהה ומרחק הבלימה קצר, אלא שהכוחות המופעלים על צוואר בובת הריסוק נמדדים בקפידה באמצעות חיישנים. בגלל זה, מושבי בטיחות הפונים עם כיוון הנסיעה לא יכולים לעבור את המבחן, מכיוון שהכוחות המופעלים על הצוואר גבוהים מדי.

Axkid היא יצרנית מושבי הבטיחות לילדים הראשונה והיחידה שהפסיקה לייצר מושבים הפונים עם או בשני כיווני הנסיעה (למעט שלב הבוסטר עם גב). כיום, לחברת Axkid יש תשעה מושבי בטיחות שקיבלו את "מבחן הפלוס": ONE 2, ONE+ 2, Minikid 4, Minikid 2, Movekid, Move, Wolmax, Envirokid ו-Modukid Seat.
בניגוד למבחני התקינה האירופיים, "מבחן הפלוס" אינו מבחן חובה, ולכן היצרן הוא זה שמחליט האם להגיש את כסא הבטיחות למבחן או לא. במבחני התקינה האירופיים (EU Regulation) מושבי בטיחות עוברים סוגים שונים של מבחנים: תקן ECE R44 כולל מבחני ריסוק חזיתיים ואחוריים, בעוד שתקן UN-129 (i-Size) דורש לראשונה גם מבחן ריסוק צד. אף אחד מהם לא לוקח בחשבון את הכוחות המופעלים על צוואר הילד בזמן הפגיעה.
בישראל, חובה לקנות מושב בטיחות שאושר על ידי האיחוד האירופי או על ידי התקן האמריקאי, אך כדי להבטיח את הבטיחות וההגנה המקסימלית עבור ילדכם, חשוב ביותר לוודא שמושב הבטיחות שלכם עבר גם את "מבחן הפלוס".
