בעידן שבו כיסאות בטיחות נמדדים על פי תקנים מחמירים ומבחני ריסוק קפדניים, מרכיבים הנדסיים מסוימים הופכים קריטיים להשגת בטיחות מקסימלית. רגל התמיכה(Support Leg), שלעיתים נתפסת כתוספת בלבד, היא למעשה רכיב הנדסי חיוני המפחית באופן דרמטי את הכוחות המופעלים על הילד בתאונה. מאמר זה יסביר את העקרונות הפיזיקליים והביומכניים מאחורי רגל התמיכה, ומדוע מותגים מובילים כמו Axkid רואים בה רכיב חובה אינטגרלי.
האבולוציה של בטיחות הילד ברכב
בעשורים האחרונים, תחום בטיחות הילדים ברכב עבר מהפכה. מעבר מעיגון באמצעות חגורות בטיחות בלבד, התעשייה עברה לסטנדרטים מתקדמים כמו עיגון איזופיקס, מערכות הגנה מפני פגיעות צד, וכמובן, ההבנה העמוקה שנסיעה נגד כיוון הנסיעה (Rear-Facing) היא הדרך הבטוחה ביותר להסעת ילדים צעירים.
כחלק מאבולוציה זו, נוספו לכיסאות הבטיחות רכיבים שנועדו לנהל את האנרגיה העצומה המשתחררת בעת תאונה. אחד הרכיבים החשובים והיעילים ביותר במערך זה הוא רגל התמיכה הידועה גם כ Load Leg – זהו אינו אביזר נלווה, אלא עמוד תווך הנדסי במערכת ההגנה של הילד.
העיקרון הפיזיקלי: מהי רגל התמיכה וכיצד היא פועלת?
רגל התמיכה היא זרוע טלסקופית המתחברת לבסיס כיסא הבטיחות או לבסיס האיזופיקס ונמתחת מטה עד למגע יציב עם רצפת הרכב. היא יוצרת למעשה נקודת עיגון שלישית, בנוסף לשתי נקודות העיגון של מחברי האיזופיקס או במקרה של חיבור באמצעות חגורת הרכב, לנקודות העיגון של החגורה. תפקידה קריטי ומתבסס על שלושה עקרונות מרכזיים:
מניעת סיבוב קדמי(Anti-Rotation): בתרחיש של תאונה חזיתית – התרחיש הנפוץ והמסוכן ביותר – כוחות האינרציה העצומים דוחפים את כיסא הבטיחות קדימה וכלפי מטה, בתנועת סיבוב חדה סביב נקודות העיגון התחתונות. רגל התמיכה משמשת כ"מעצור" אנכי הבולם את תנועת ההטיה(Pitching) הזו. היא סופגת חלק ניכר מהאנרגיה ומונעת מהמושב "לצלול" קדימה.
הפחתה דרמטית של עומסים ביומכניים (צוואר וראש): כתוצאה ישירה מבלימת הסיבוב הקדמי, כיסא הבטיחות נותר בזווית אופטימלית לספיגת הפגיעה. הדבר קריטי במיוחד בכיסאות בטיחות הפונים נגד כיוון הנסיעה. כאשר כיסא הבטיחות נשאר יציב, גב הכיסא הוא זה שסופג את עיקר האנרגיה ו"מחזיק" את הילד במקומו. ללא רגל תמיכה, תנועת הסיבוב החדה עלולה לגרום לילד "להחליק" מעלה בגב הכיסא, מה שמעביר עומסים וכוחות גזירה מסוכנים לעמוד השדרה הצווארי ולראש, שהם האזורים הפגיעים ביותר אצל ילדים קטנים.
בלימת ריקושט (Rebound): לאחר הפגיעה הראשונית קדימה, מתרחשת תנועת "הדף" (ריקושט) לאחור, חזרה לכיוון משענת מושב הרכב האחורי. רגל התמיכה, כנקודת עיגון אנכית ויציבה, מסייעת בשיכוך ומזעור תנועת הריקושט. פחות תנועה כוללת של הכיסא משמעה פחות סיכון לפגיעות משניות.