3 שנות אחריות לכל כיסאות הבטיחות!!! פנו אלינו 055-5599028
בואו לבקר אותנו בחנות ונסו את הכיסאות בעצמכם! פנו אלינו 055-5599028
משלוח חינם מעל ₪300. פנו אלינו 055-5599028
דף הבית » בטיחות ילדים » הנדסת בטיחות מתקדמת: רגל התמיכה (Support Leg)

הנדסת בטיחות מתקדמת: רגל התמיכה (Support Leg)

מיניקיד 4
בטיחות ילדים
שתפו בפייסבוק

בעידן שבו כיסאות בטיחות נמדדים על פי תקנים מחמירים ומבחני ריסוק קפדניים, מרכיבים הנדסיים מסוימים הופכים קריטיים להשגת בטיחות מקסימלית. רגל התמיכה(Support Leg), שלעיתים נתפסת כתוספת בלבד, היא למעשה רכיב הנדסי חיוני המפחית באופן דרמטי את הכוחות המופעלים על הילד בתאונה. מאמר זה יסביר את העקרונות הפיזיקליים והביומכניים מאחורי רגל התמיכה, ומדוע מותגים מובילים כמו Axkid רואים בה רכיב חובה אינטגרלי.

 

האבולוציה של בטיחות הילד ברכב

בעשורים האחרונים, תחום בטיחות הילדים ברכב עבר מהפכה. מעבר מעיגון באמצעות חגורות בטיחות בלבד, התעשייה עברה לסטנדרטים מתקדמים כמו עיגון איזופיקס, מערכות הגנה מפני פגיעות צד, וכמובן, ההבנה העמוקה שנסיעה נגד כיוון הנסיעה (Rear-Facing) היא הדרך הבטוחה ביותר להסעת ילדים צעירים.

כחלק מאבולוציה זו, נוספו לכיסאות הבטיחות רכיבים שנועדו לנהל את האנרגיה העצומה המשתחררת בעת תאונה. אחד הרכיבים החשובים והיעילים ביותר במערך זה הוא רגל התמיכה הידועה גם כ Load Leg זהו אינו אביזר נלווה, אלא עמוד תווך הנדסי במערכת ההגנה של הילד.

 

העיקרון הפיזיקלי: מהי רגל התמיכה וכיצד היא פועלת?

רגל התמיכה היא זרוע טלסקופית המתחברת לבסיס כיסא הבטיחות או לבסיס האיזופיקס ונמתחת מטה עד למגע יציב עם רצפת הרכב. היא יוצרת למעשה נקודת עיגון שלישית, בנוסף לשתי נקודות העיגון של מחברי האיזופיקס או במקרה של חיבור באמצעות חגורת הרכב, לנקודות העיגון של החגורה. תפקידה קריטי ומתבסס על שלושה עקרונות מרכזיים:

  1. מניעת סיבוב קדמי(Anti-Rotation): בתרחיש של תאונה חזיתית – התרחיש הנפוץ והמסוכן ביותר – כוחות האינרציה העצומים דוחפים את כיסא הבטיחות קדימה וכלפי מטה, בתנועת סיבוב חדה סביב נקודות העיגון התחתונות. רגל התמיכה משמשת כ"מעצור" אנכי הבולם את תנועת ההטיה(Pitching) הזו. היא סופגת חלק ניכר מהאנרגיה ומונעת מהמושב "לצלול" קדימה.

  2. הפחתה דרמטית של עומסים ביומכניים (צוואר וראש): כתוצאה ישירה מבלימת הסיבוב הקדמי, כיסא הבטיחות נותר בזווית אופטימלית לספיגת הפגיעה. הדבר קריטי במיוחד בכיסאות בטיחות הפונים נגד כיוון הנסיעה. כאשר כיסא הבטיחות נשאר יציב, גב הכיסא הוא זה שסופג את עיקר האנרגיה ו"מחזיק" את הילד במקומו. ללא רגל תמיכה, תנועת הסיבוב החדה עלולה לגרום לילד "להחליק" מעלה בגב הכיסא, מה שמעביר עומסים וכוחות גזירה מסוכנים לעמוד השדרה הצווארי ולראש, שהם האזורים הפגיעים ביותר אצל ילדים קטנים.

  3. בלימת ריקושט (Rebound): לאחר הפגיעה הראשונית קדימה, מתרחשת תנועת "הדף" (ריקושט) לאחור, חזרה לכיוון משענת מושב הרכב האחורי. רגל התמיכה, כנקודת עיגון אנכית ויציבה, מסייעת בשיכוך ומזעור תנועת הריקושט. פחות תנועה כוללת של הכיסא משמעה פחות סיכון לפגיעות משניות.

 

פילוסופיית הבטיחות של Axkid

כאן נכנסת לתמונה המחויבות של מותג פרימיום כמו Axkid. פילוסופיית הבטיחות שלנו רואה ברכיבים קריטיים, כמו רגל התמיכה, תקן מחייב ולא רק תוספת אופציונלית. כחברה שוודית המובילה בעולם את תחום הנסיעה הממושכת נגד כיוון הנסיעה(Extended Rear Facing) ואת תקן הפלוס(Plus Test) המחמיר, Axkid מבינה כי לא ניתן להשיג בטיחות מרבית ללא ניהול אנרגיה מוחלט.

עבור  Axkid, רגל התמיכה אינה "פיצ'ר" או תוספת אופציונלית – היא מרכיב ליבה אינטגרלי בתכנון הכיסא. בדגמים מובילים כמו Axkid Minikid 4 ודגמי איזופיקס כמו Spinkid ו One של החברה, רגל התמיכה היא חלק בלתי נפרד ממערכת העיגון. למעשה, במדריכי ההתקנה של כיסאות בטיחות  אלו, פריסה והתקנה נכונה של רגל התמיכה היא דרישת חובה להשלמת ההתקנה, ולא רק המלצה.

הסיבה לכך ברורה: כיסאות הבטיחות של Axkid  מתוכננים לעמוד במבחני ריסוק קיצוניים(כמו ה Plus Test השוודי), הבוחן באופן ספציפי את העומסים על הצוואר) שבהם רגל התמיכה היא זו שעושה את ההבדל בין עמידה בתקן לבין כישלון.

 

חשיבות ההתקנה המדויקת: מרכיב קריטי ביעילות

כמובן, יעילותה של רגל התמיכה תלויה לחלוטין בהתקנה נכונה. רגל שאינה מתוחה כראוי, או שאינה נוגעת ברצפה בלחץ הנכון, לא תבצע את תפקידה.

לשם כך, מרבית הדגמים המתקדמים, ובכללם דגמי Axkid, מצוידים במחוונים (אינדיקטורים) חזותיים – לרוב מנגנון המשנה את צבעו מאדום לירוק – המאשרים למתקין כי הרגל נפרסה כראוי ונושאת את המשקל הנדרש כדי לפעול ביעילות בעת תאונה.

 

הערה קריטית להתקנה (תאימות רכב): חובה לוודא כי רגל התמיכה נשענת על משטח רצפה קשיח ויציב. ברכבים מסוימים קיימים תאי אחסון תת-רצפתיים. הנחת רגל התמיכה על מכסה פלסטיק של תא כזה מסוכנת, שכן המכסה עלול לקרוס תחת העומס בעת תאונה ולבטל את יעילות הרגל. יש לעיין בספר הרכב ובהוראות יצרן הכיסא בנוגע להתקנה ברכבים עם תאים כאלה.

 

סיכום: רכיב חיוני במערך ההגנה הכולל

רגל התמיכה היא דוגמה מצוינת לאופן שבו הנדסת בטיחות מתקדמת פועלת. היא הופכת את כיסא  הבטיחות מיחידה המעוגנת בשתי נקודות (ISOFIX) ליחידה יציבה בעלת שלוש נקודות אחיזה(איזופיקס + רצפה), ובכך משנה לחלוטין את האופן שבו כיסא הבטיחות מגיב לכוחות התנגשות.

כיבואני Axkid בישראל, אנו רואים מחויבות עליונה לא רק באספקת המוצרים הבטוחים ביותר, אלא גם בהסברת הרציונל ההנדסי מאחוריהם. הבחירה בכיסא בטיחות הכולל רגל תמיכה, ובמיוחד במותג כמו Axkid שהופך אותה לרכיב חובה, היא בחירה במערכת בטיחות הוליסטית שבה כל רכיב מתוכנן להגן על היקר מכל.

לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.