שוק כיסאות הבטיחות מציע להורים מגוון פתרונות טכנולוגיים, כשהגביע הקדוש הוא ללא ספק כיסא הבטיחות המסתובב 360 מעלות. הנוחות שהוא מציע – היכולת לסובב את הכיסא אל הדלת, ולאחר מכן לבחור בין נסיעה עם או נגד כיוון הנסיעה – היא פיתוי שקשה לעמוד בפניו. אך האם הגמישות המרבית הזו היא בהכרח הבחירה הטובה ביותר?
חשוב להדגיש: הניתוח הבא אינו מתבסס על מחקר ספציפי שהוכיח עליונות של סוג אחד על פני השני, אלא נשען על היגיון הנדסי ועקרונות בטיחות בסיסיים. הוא מציע זווית חשיבה נוספת, לפיה דווקא כיסא המסתובב 180 מעלות (כלומר, מאפשר סיבוב אל הדלת וננעל באופן בטיחותי אך ורק במצב של נסיעה נגד הכיוון) עשוי להיות בחירה חכמה יותר.
פשטות הנדסית כמובילה למצוינות
כדי לייצר כיסא המסתובב 360 מעלות, היצרן נדרש לתכנן מנגנון מורכב שיינעל באופן בטיחותי בשני מצבים שונים לחלוטין. זהו עיקרון יסוד בהנדסה: ככל שמערכת מכנית מורכבת יותר, כך עולה הסיכוי לנקודות כשל פוטנציאליות. ריבוי חלקים נעים, מנגנוני נעילה כפולים והצורך לעמוד בסוגי עומס שונים (הפיזיקה של תאונה במצב קדמי שונה לחלוטין מזו במצב אחורי) מייצרים אתגרים הנדסיים ויכולים להוביל לפשרות עיצוביות.
לעומת זאת, כיסא המסתובב 180 מעלות מתוכנן למטרה ממוקדת אחת: לאפשר הכנסה נוחה ונסיעה בטוחה נגד כיוון הנסיעה. מבחינה הנדסית, המשימה פשוטה יותר, ומאפשרת להתמקד בתכנון מנגנון נעילה חזק ואמין למצב אחד בלבד – המצב הבטוח ביותר לתינוקות ופעוטות.
יתרון במנח (ארגונומיה) ובבטיחות
הפשטות העיצובית מאפשרת ליצרן להתמקד במאה אחוז בייעוד המרכזי של הכיסא:
מנח אופטימלי: מכיוון שהכיסא מיועד רק לנסיעה נגד הכיוון, קל יותר לייצר זווית שכיבה אידיאלית ובטוחה עבור תינוקות רכים. זאת, מבלי להתפשר על התאמה עתידית לנסיעה עם כיוון הנסיעה, כפי שנדרש בכיסא 360 מעלות, שלעיתים מציג מנח שאינו מושלם באף אחד מהשלבים.
בטיחות ממוקדת: ניתן לתכנן ולחזק את מבנה הכיסא והבסיס באופן ספציפי כדי לספוג אנרגיה ולהתמודד עם הכוחות הפועלים בתאונה כאשר נמצאים נגד כיוון הנסיעה. זהו תכנון ייעודי וממוקד, לעומת תכנון גמיש שצריך להתמודד עם שני תרחישים שונים.
הנוחות – האם באמת מפסידים משהו?
הצורך המהותי בסיבוב הכיסא הוא בשלב הכנסת והוצאת הפעוט מהרכב. צורך זה נענה במלואו על ידי סיבוב של 90 מעלות אל הדלת, תכונה שכיסא 180 מעלות מספק במלואה. כאשר הילד גדל מספיק כדי לעבור לנסיעה עם כיוון הנסיעה, הוא לרוב כבר גדול יותר, משתף פעולה ואף יכול לטפס לכיסא בכוחות עצמו, כך שהצורך בסיבוב הכיסא אליו פוחת משמעותית.
עיקרי הטיעונים נגד 360 מעלות ובעד 180 מעלות:
