בשנת 1972 הוצג חידוש שחולל מהפכה בבטיחות ילדים בכבישים השוודיים – כיסא בטיחות נגד כיוון הנסיעה. בשנות ה-60, בממוצע 16 אנשים לכל 100,000 נהרגו בתאונות דרכים בשוודיה, לעומת פחות מ-3 לכל 100,000 כיום. הצלחה זו מיוחסת לעתים קרובות לחידושים כמו חגורת בטיחות בעלת שלוש נקודות חיבור וכריות אוויר, שהפכו לסטנדרטים עולמיים בכל המכוניות. עם זאת, כיסא בטיחות נגד כיוון הנסיעה, שגם הוא מילא תפקיד משמעותי בהתקדמות זו, לא זכה לאותו אימוץ נרחב מחוץ לשוודיה. מדוע זה קרה כך?
האנטומיה של ילדים נותרה זהה כיום כפי שהייתה אז.
למרות ההכרה הבינלאומית של שוודיה בבטיחות בדרכים, ילדים רבים במדינות אחרות ממשיכים לנסוע בכיסאות בטיחות עם כיוון הנסיעה, בדומה לילדים שעשו בשוודיה בשנות ה-60 ותחילת שנות ה-70. מדוע? כאשר ילדים נוסעים בכיסאות בטיחות עם כיוון הנסיעה, הסיכון לפציעות מסכנות חיים גבוה כיום בדיוק כפי שהיה בשנות ה-60, למרות שהמכוניות בטוחות יותר כיום. הבעיה טמונה בכוחות ההתנגשות ובשרירים והשלדים המתפתחים של הילד.
ראשו של ילד מהווה 25% ממשקל גופו הכולל. בתאונה, צווארו של ילד בכיסא בטיחות עם כיוון הנסיעה נחשף לכוחות התנגשות גבוהים פי 5 מאשר בכיסא בטיחות נגד כיוון הנסיעה, מה שמגדיל את הסיכון לפציעות מסכנות חיים. על ידי נסיעה בכיסא בטיחות נגד כיוון הנסיעה, ילדכם משתמש בשיטה העדכנית והבטוחה ביותר, שהיא הגורם המשמעותי ביותר לבטיחות ילדים בדרכים וחוללה מהפכה בבטיחות ילדים בשוודיה.
נדרש שיתוף פעולה בינלאומי.
כדי להפוך את המגמה השלילית ולתמוך בכיסאות בטיחות נגד כיוון הנסיעה כסטנדרט עולמי חדש, יש להפיץ את המידע הנכון, ושיתוף פעולה בינלאומי הוא חיוני. דוגמה לחברה הפועלת לקראת כך היא יצרנית כיסאות הבטיחות השוודית Axkid, שמטרתה להנגיש כיסאות בטיחות נגד כיוון הנסיעה ליותר הורים ברחבי העולם ולהפיץ את הידע על יתרונות הבטיחות.
המוצר של Axkid, ה-Axkid One 2, הוא כיסא בטיחות נגד כיוון הנסיעה שניתן להשתמש בו מלידה ועד גיל שבע. הכיסא זכה לא רק בפרסים על היותו כיסא הבטיחות הבטוח ביותר, אלא גם על נוחותו וקלות השימוש בו. מאז השקתו, ה-Axkid One 2 התקבל בחום, במיוחד בבריטניה, שם השימוש בכיסאות בטיחות נגד כיוון הנסיעה גדל באופן דרמטי בשנים האחרונות.